E-porteføljer og klasseblogs

Center For Undervisningsmidler  UCL udbyder kurser og løser skræddersyede opgaver for skoler og lærere, der ønsker at arbejde med digitale porteføljer i undervisningen

Porteføljetænkningen i en digital tidsalder
Porteføljetænkningen er ikke ny i den danske folkeskolen, men den har fået en revitalisering med fremkomsten af digitale tjenester som blogs, Wikis og fællesdrev i skyen. Arbejdet med porteføljer er gennem teknologien blevet markant lettere og samtidig langt mere overskuelig. Derudover åbner porteføljer i skyen for nogle muligheder, der ikke tidligere har været tilgængelige.

Mange muligheder ved digitale porteføljer
En af de helt store og nye muligheder ved eksempelvis porteføljeblogs er multimodaliteten. Multimodaliteten i kombination med organiserings- og delingsmulighederne ved porteføljer i skyen fører desuden en masse andre læringsmæssige fordele med sig fx i forhold til:

  • Differentiering
  • Elevens konstruktion og organisering af egen forståelse
  • Tydeliggørelse af progression i læringen
  • Videndeling
  • Kollaboration
  • Evaluering, feedback og individuel målsætning
  • Gennemsigtighed i forhold omverdenen

Porteføljeblogs i matematikundervisningen
Her kan du se en video, hvor det præsenteres, hvordan man kan arbejde med digitale porteføljer i matematikundervisningen:

 

Kom godt i gang
Ønsker I fokus på didaktik, det tekniske, generel eller faglig  inspiration til de mange muligheder i brugen af digitale porteføljer?

Kontakt pædagogisk konsulent Lene D. Rasmussen, ledr@ucl.dk eller tlf 31164105, så skruer vi det helt rigtige kursus/forløb sammen i samarbejde med jer.