Ron Berger: Tid, feedback og kritik som drivkraft for exeptionel kvalititet

…we often settle for low-quality work when, with perseverance and careful critique, we are capable of excellence.Ron Berger, 2013

Ron Berger er leder af “Expeditionary Learning”. Det er et netværk bestående af 160 amerikanske skoler, der arbejder for at øge kvaliteten af læring og undervisning gennem udvikling af problem orienterede læringsformer (PBL – Problem Based Learning). Her følger et kort resume af hans blogindlæg: Deeper Learning: Highlighting Student Work

Hans pointe er, at skoler alt for ofte stiller sig tilfreds med middelmådige og halvdårlige elevpræstationer. I virkeligheden er eleverne – uanset deres sociale baggrund – i stand til at præstere langt, langt mere. Som analysebegreb i undersøgelsen bag bogen “didaktik 2.0” af Karsten Gynther m.fl. udspringer begrebet “web 2.0 trivialitet”. Det dækker over, at eleverne er fuldstændigt bevidst om den skolelogik og de krav de stilles overfor i skolearbejdet. Det ved præcis hvornår læreren mener det der godt nok – og rigtig mange elever gør sig ikke særligt umage eller anstrenger sig for at nå meget længere end det, fordi det faglige indhold ikke har særlig betydning for dem. At anstrenge sig og gøre sig umage er i mange klasselokaler desværre en mangelvare.

Manglende kompetencer efter skolen?

Mange af elevenes opgaver og projekter ender som krøllede papirer i bunden af tasken eller i en skuffe og betyder i  virkeligheden meget lidt for dem. Hvor mange af os har gemt noget fra vores egen skoletid fordi det var smukt eller fordi det virkelig betød noget for os? Problemet er i følge Ron Berger, at når eleverne forlader uddannelsessystemet og skal have et rigtigt job, møder de en verden hvor de bliver bedt om at skabe produktioner af høj værdi – videnskabelige rapporter, forretningsplaner , hjemmesider, bøger, arkitektoniske tegninger, grafisk kunst, investeringsforslag, medicinsk udstyr og software-applikationer. Produktioner som er skabt over uger eller måneder gennem team møder, samarbejde, kritik og adskillige revisioner. Tid er et problem i skolen. Vi har så travlt med at planlægge undervisning og nå pensum, at vi ikke længere kan se, at vi træffer dårlige didaktiske beslutninger.

Nyt mindset for læring

Hvis eleverne ikke udvikler kompetencer der sætter dem i stand til at levere den slags arbejde i skolen – hvor gør de det så? Det handler ikke kun om læsning og matematiske færdigheder, men også om kompetencer i planlægning, problemløsning og kollaboration. Hvornår tror vi, at eleverne vil udvikle vedholdenhed til at arbejde med og forbedre et projekt over tid og holde sig selv fast på at levere deres allerbedste? Disse kompetencer læner sig i høj grad op ad 21st skills og kan kun blive opbygget ved at eleverne arbejder i længerevarende forløb og samarbejder om vigtige projekter. I følge Ron Berger, kræver det en kultur ændring, ændrede prioriteter og udvikling af et helt nyt mindset for læring – både hos elever og lærere – i rigtig mange klasselokaler. Og det kan lade sig gøre, mener Ron Berger. Han har dokumenteret og indsamlet en stor mængde inspirerende elevarbejder, der vidner om klasselokaler, der har formået at opbygge læringsmiljøer med ændret mindset for læring.

Ron Berger har utallige og tankevækkende eksempler på hvad feedback, kritik og opøvelse af kompetencer i vedholdenhed kan betyde for kvaliteten af elevernes arbejde. Herunder kan du se udviklingen af en tegning lavet af Austin fra 1.klasse, men du kan læse mere om Ron Berger og se flere eksempler på elevarbejder herunder:

Ron Berger: Deeper Learning – Highlighting Student Work

 

Ture Reimer-Mattesen

Pædagogisk konsulent og lærer med arbejdsområde inden for læringsteknologi.

You may also like...

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *